qrLaboratorium Badań Medioznawczych

 

ul. Bednarska 2/4 (pokój nr 13)

00-310 Warszawa

 

tel. 22 55 23 943

e-mail: biuro@lbm.uw.edu.pl

logo

Warsztaty z percepcji filmu: Sterowanie uwagą widza

Mad Max StormCelem współczesnych filmów jest przyciągnięcie uwagi widza za wszelką cenę, a twórcy filmowi chcą jak najbardziej zbliżyć doświadczenie oglądania filmu do doświadczenia rzeczywistego, zanurzyć odbiorcę w narracji i nie pozwolić mu dostrzec cięcia montażowego. Laboratorium Badań Medioznawczych UW na bieżąco, starając się nadążyć za trendami, chce szkolić osoby z nim związane w zakresie percepcji treści audiowizualnych. Krótko mówiąc - przed nami kolejne szkolenia!

 

Druga połowa maja i początek czerwca w LBM staną pod znakiem warsztatów dotyczących percepcji, w których będą mogły uczestniczyć wszystkie osoby związane z naszą pracownią badawczą. Podczas warsztatów dowiemy się, jak na przestrzeni lat filmy dostosowały się do poznawczych preferencji widza i jak oszukują go do dziś.

 

Filmową bazą pierwszego spotkania będzie „Mad Max: Na drodze gniewu” w reż. Georga Millera. Po pierwsze dlatego, że to film drogi, której ostateczny cel okazuje się być zupełnie inny niż początkowo zaplanowano. Podobnie jest z oglądaniem filmu czy innego przekazu audiowizualnego – od tego, co widzimy, do tego, co zrozumiemy, droga bywa daleka. Po drugie „Mad Max” rzuca wyzwanie naszej fizjologii, jest dynamiczny i nie pozwala złapać oddechu. Ciągłym – niemal nieprzerwanym ruchem – tyranizuje widza, podtrzymując walkę między dwoma systemami uwagi. „Mad Max” mimo zabójczego tempa pozostawia jednak widza w stanie: „pobudzony, nie zmęczony”. Wszystko dlatego, że twórcy filmu dostosowali go do preferencji naszego systemu wzrokowego. Jakich? O tym już na spotkaniu. 

 

W trakcie warsztatu poszukamy odpowiedzi na pytania:

  1. Co koncentruje naszą uwagę w trakcie oglądania filmu i kto o tym decyduje? 
  2. Jakie elementy w kadrze są priorytetowe dla systemu wzrokowego? 
  3. Które ruchy kamery czynią przekaz identyczny z naturalnym? 
  4. Które ze środków formalnych użytych w filmie poszerzają, a które zawężają pole uwagi i w jaki sposób mogą tym samym zniekształcić przekaz?