qrLaboratorium Badań Medioznawczych

 

ul. Bednarska 2/4 (pokój nr 13)

00-310 Warszawa

 

tel. 22 55 23 943

e-mail: biuro@lbm.uw.edu.pl

logo

Funkcjonalność Laboratorium Badań Medioznawczych

Tobii i Mobile Device

 

O funkcjonalności Laboratorium Badań Medioznawczych najlepiej świadczą obecne w nim technologie i sprzęt. Serwer z dwoma ośmiordzeniowymi proceso-rami, superszybki dostęp do internetu, apartatura do rejestrowania kilkunastu kanałów radiowych i telewizyjnych w czasie rzeczywistym, specjalistyczne oprogra-mowania, ale przede wszystkim najnowocześniejszy na rynku okulograf, czyli urządzenie do badania ruchów gałki ocznej.


 

 serwerI. Serwer – HP DL380p gen8

  • dwa ośmiordzeniowe procesory Intel Xeon; 
  • 96 GB pamieci RAM;
  • 13,2 TB pamięci dyskowej;
  • dwa zasilacze;
  • zasilanie awaryjne UPS;
  • utrzymanie nawet kilkudziesięciu nowoczesnych wortali internetowych – społeczności badaczy oraz respondentów wraz z repozytoriami mediów;
  • selekcja dostępu do zasobów multimedialnych i materiałów badawczych dla określonych osób i grup;
  • platforma do przeprowadzania badań ankietowych — elektronicznych oraz audio; serwer poczty elektronicznej i wiele innych możliwości wraz z rozbudową działalności LBM UW;
  • olbrzymi magazyn danych — jednocześnie możemy pomieścić około: 10 tysięcy godzin nagrań wideo, 350 tysięcy publikacji tekstowych, 31,5 tysiąca godzin nagrań audio, 116 tysięcy zdjęć w jakości FullHD.


IMG 20170127 143823II. Kabina badawcza do badań okulograficznych wyposażona w Eye Tracker oraz Mobile Device Solution

  • Kabina badawcza wyposażona w stanowisko badacza i respondenta, wyizolowana od otoczenia oraz eliminująca dystraktory, wyposażona w dedykowane oświetlenie w celu optymalizacji procesu kalibracji oraz umożliwiająca przeprowadzanie konsultacji z uczestnikiem badania w jego trakcie;
  • Eye Tracker X2 TOBII 60 – najnowocześniejszy eye tracker stacjonarny – oraz oprogramowanie TOBII Studio 3.2. wraz z jednym z najszybszych i najsilniejszych obecnie laptopów-gamerów firmy ASUS;
  • do tego najnowsze rozwiązanie Mobile Device – wysięgnik umożliwiający badanie sposobu nawigowania respondentów po określonych aplikacjach i ich funkcjonalnościach na tabletach i smartfonach;
  • nowoczesna aparatura pozwalająca na badanie ruchów gałek ocznych podczas korzystania z różnych przekazów medialnych, takich jak: tekst, reklama telewizyjna, film, plakat, strony www, ale także aplikacje internetowe i mobilne;
  • pozwala przeprowadzać badania m.in. jakości użytkowania nośników mediów, a w efekcie rekomendować działania służące ich dalszej optymalizacji, aby osiągnąć pełną intuicyjność i prostotę obsługi dla użytkowników końcowych – testy użyteczności (usability);
  • dzięki unikatowemu rozwiązaniu Mobile Device istnieje możliwość kompleksowego badania użyteczności aplikacji mobilnych na tabletach oraz telefonach komórkowych; 
  • niewielki rozmiar aparatury pozwala na jej używanie także poza LBM, np. w bardziej naturalnym dla badanych otoczeniu.

 eye

 

 

 

 

 

 

 

internet

 

III. Monitoring przestrzeni internetowej
web crawling

  • autorskie rozwiązania z zakresu analizy zawartości stron internetowych oraz portali społecznościowych – social media;
  • możliwość automatyzacji procesu przeprowadzania badania;
  • opcja monitoringu zarówno ciągłego, jak i w określonej przestrzeni czasowej;
  • funkcja sprecyzowania spektrum badań, np. występowanie określonego rodzaju treści;
  • narzędzie umożliwia rzeczową analizę w oparciu o twarde dane;
  • dwa nowoczesne komputery o dużej mocy obliczeniowej zlokalizowane w centralnej części LBM przeznaczone wyłącznie do obsługi tego zadania;
  • pełna automatyzacja agregacji danych;
  • półautomatyczne kodowanie; rozbudowane analizy problemowe i ciągłe;
  • zaawansowane badania z zakresu netnografii (wirtualnej etnografii – kultur sieciowych – web 2.0 i 3.0).

tvIV. Monitoring radia i telewizji

  • możliwość przechwytywania i zapisywania w czasie rzeczywistym kilkunastu kanałów radiowych i telewizyjnych – wsparcie Stirlitz Media Software;
  • ilość kanałów i możliwych rozwiązań analitycznych można rozbudować wraz z rozwojem LBM – technologicznym i osobowym;
  • magazyn danych umożliwia stworzenie dedykowanych archiwów zawierających materiały z określonych wydarzeń i przeprowadzanie ich dalszej, gruntownej analizy;
  • dostęp do materiałów w celach badawczych zarówno z poziomu obecności w LBM, jak i zdalnie — za pomocą dedykowanych dla konkretnych badaczy i zabezpieczonych przestrzeni wymiany danych w internecie – rozliczne bazy danych dostępne po weryfikacji na wortalu LBM;
  • łatwe budowanie zdalnych grup badawczych, np. praca z domu;
  • monitoring tematyczny, problemowy, incydentalny i ciągły;
  • system kodowania jakościowego w zespołach badawczych oraz półautomatycznego rekodowania językowego – kwantytatywna transkrypcja, automatyczna i półautomatyczna transkrypcja;
  • docelowo automatyczne rozpoznawanie obrazu.

catiV. Ankiety wspomagane komputerowo – telefoniczne, internetowe, osobiste
(CATI, CAWI, CASI)

  • studio CATI – możliwe wykorzystanie w ramach CASI, czyli samodzielnych wywiadów wspomaganych komputerowo;
  • 15 kompletnych stanowisk do przeprowadzania badań; energooszczędne i miniaturowe komputery — jedno stanowisko pobiera zaledwie niecałe 42W prądu;
  • dzięki wzorowej efektywności energetycznej komputery nie generują dużej ilości ciepła — ich praca jest bardzo cicha, co procentuje podczas przeprowadzania badań telefonicznych;
  • jednostka centralna stanowiska komputerowego jest wielkości małego pudełka czekoladek i została zamocowana na tylnej ściance monitora, co pozwala zaoszczędzić miejsce, zwiększyć efektywność i ergonomię pracy;
  • wszystkie komputery pracują na oprogramowaniu Open Source – LINUX;
  • specjalistyczne oprogramowanie random digital-dialing do realizowania reprezentatywnych badań telefonicznych – sondaży (CATI);
  • studio CATI może być wykorzystywane do realizowania eksperymentów badawczych wspomaganych komputerami z udziałem respondentów, do sesji koderskich, w których uczestnicy kodowaliby materiały badawcze po uprzednim przeszkoleniu; jak również do tzw. analiz interstymulacyjnych o charakterze brain storm wspomaganych komputerowo.
  • nie należy równie zapominać o możliwościach szkoleniowych i warsztatowych studia CATI.

focusVI. Fokusownia

  • dzięki umieszczeniu w fokusowni nowoczesnego, interaktywnego, pięćdziesię-ciocalowego telewizora wraz z odtwarzaczem Blue-ray oraz aparaturą rejestrującą (kamera HD, mikrofon stereo, karta streamingowa Avermedia Live Gamer EX - możliwość transmisji sesji focusowej online) mamy możliwość przeprowadzania pokazów multimedialnych w technologii 2D oraz 3D (kilkanaście par okularów do pokazów 3D);
  • specjalnie zaaranżowana sala, wyposażona w szkło weneckie oraz kilkanaście kolorowych puf, tworzy intymną, unikatową atmosferę umożliwiającą swobodne realizowanie grupowych badań jakościowych;
  • możliwość przeprowadzania tzw. ProfFGI z ekspertami i specjalistami na zadany temat, według określonego scenariusza;
  • sala może być również wykorzystywana do szkoleń trenerów czy też testów gier i symulacji;
  • fokusownia pozwala wykonywać analizy procesów kolaudacji w formie rejestrowanej burzy mózgów określonych przedsięwzięć medialnych, testy programów i scenariuszy, pilotów audycji telewizyjnych i radiowych.

projekcyjnaVII. Sala projekcyjna

  • dzięki umieszczeniu w sali projekcyjnej oraz fokusowni nowoczesnego, interaktywnego, pięćdziesięciocalowego telewizora wraz z odtwarzaczem Blue-ray mamy możliwość przeprowadzania pokazów multimedialnych w technologii 2D oraz 3D (kilkanaście par okularów do pokazów 3D);
  • dodatkowym atutem sali projekcyjnej jest wyposażenie jej w zestaw kina domowego, co umożliwia wyświetlanie materiałów wideo z dźwiękiem przestrzennym;
  • telewizory obsługują technologię telewizji hybrydowej, współpracują również z najnowszymi technologiami bezprzewodowymi oraz pozwalają na korzystanie z serwisów streamingowych — zarówno darmowych, jak i premium, co dodatkowo poszerza ich możliwości nie tylko w sferze prezentacyjnej, ale także badawczej;
  • sala umożliwia realizowanie zaawansowanych testów reklamowych (również z wyko-rzystaniem Eye Trackera TOBII X2-60 – badanie respondenta – jego reakcji – w towarzystwie pozostałych oglądających określone materiały, tzw. analiza okulograficzna w interstymulacji);
  • testy audio – testy portali streamingowych;
  • testy materiałów na serwisach wideo, tj. YouTube, Vimeo etc.;
  • testy SD a HD i 3D;
  • przygotowanie wizualne do FGI;
  • możliwość realizowania zaawansowanych szkoleń i warsztatów eksperckich, a także testów narzędzi badawczych.

Technologie wspólneVIII. Technologie wspólne – pełna kompatybilność

  • LBM jest naszpikowane nowoczesnymi technologiami, które — co najważniejsze — są ze sobą kompatybilne;
  • kluczowy w tym względzie jest superszybki przewodowy i bezprzewodowy dostęp do internetu, dzięki zastosowaniu wysokiej klasy sprzętu sieciowego oraz okablowania;
  • wszystkie komputery działają w oparciu o dwie najnowsze superwydajne i efektywne cieplno-energetyczne generacje procesorów Intel Haswell i Ivy Bridge;
  • łatwy sposób współdzielenia zasobów multimedialnych poprzez zastosowa-nie technologii bezprzewodowych, tj. DLNA, Intel WiDi oraz Bluetooth;
  • ekrany telewizorów oraz monitorów oparte o technologię LED, co zapewnia doskonałą jakość przy niewielkim zużyciu prądu;
  • warto nadmienić, iż w ramach LBM UW możliwe jest zaprojektowanie i wykonanie określonego projektu badawczego (ze względu na zadany problem), ale również zorganizowanie i przeprowadzenie procesu wdrażania zmian i rekomendacji wypływających z określonych ustaleń Laboratorium – w zakresie wizualizacji, procesów, systemów zarządzania czy też audyt.

softIX. Nowoczesne oprogramowanie

  • LBM dysponuje programami pozwalającymi na pełną obsługę zarówno procesów mających miejsce podczas wykonywania czynności badawczych, jak i ułatwiających ich dalszą obróbkę oraz publikację;
  • jest to możliwe dzięki zastosowaniu najnowszych dokonań w dziedzinie oprogramowania firm Adobe, Microsoft oraz TechSmith;
  • pakiety Adobe z serii CS6 pozwalają na pełną obróbkę materiałów audio/wideo, internetowych oraz graficznych wraz z przygotowaniem publikacji do druku (DTP);
  • Camtasia Studio 8 firmy TechSmith – zaawansowane oprogramowanie do tworzenia instrukcji wideo/materiałów szkoleniowych z obsługi oprogramowania komputerowego;
  • nowe pakiety Microsoft Office 2013 pozwalają natomiast na prowadzenie wszelkich czynności biurowych, dodatkowo rozszerzonych o pracę w grupach nad wspólnymi dokumentami oraz przechowywanie zasobów w „chmurze”;
  • tam, gdzie jest to możliwe, używamy wolnego i darmowego oprogramowania Open Source. Aktualnie jest to:
    – system Debian Linux Server na głównym serwerze LBM UW;
    – system UBUNTU Linux na komputerach do przeprowadzania badań telefonicznych oraz ankiet internetowych, a także na jednym komputerze do analizy zawartości internetu;
    – pakiet biurowy LibreOffice jako uzupełnienie Microsoft Office 2013 w zakresie dokładnej i pełnej obsługi otwartych formatów dokumentów elektronicznych.

digitalizacjaX. Monitoring prasy i książek (digitalizacja)

  • zaawansowana aparatura do automatycznej i półautomatycznej digitalizacji książek, gazet, czasopism i dokumentów do postaci edytowalnej Qidenus Robotic Bookscan 3.0 (wraz ze zintegrowanym OCR firmy ABBYY Finereader 10 Unlimited License), celem stworzenia przeszukiwalnej bazy danych (literatury medioznawczej, prasy, magazynów) dostępnej dla naukowców z całej Polski poprzez platformę internetową wortalu LBM UW;
  • dzięki urządzeniu Qidenus Robotic Bookscan 3.0 Laboratorium będzie mogło rozpocząć systematyczne digitalizowanie prasy ogólnopolskiej oraz najważniejszych pozycji naukowych dedykowanych interdyscyplinarnie postrzeganemu medioznawstwu – naukom o mediach – do postaci – co najistotniejsze – edytowalnej, a więc takiej, która może być swobodnie przeszukiwana w dowolnym momencie, w oparciu o dowolne frazy;
  • dzięki temu, chroniąc oczywiście prawa autorskie autorów rzeczonych książek (zdigitalizowane materiały można byłoby przeglądać kontekstowo, jednak w żadnym wypadku nie można byłoby ich ściągać na własny dysk), badacze z całej Polski mogliby w jednej chwili przeglądać zasoby dyscypliny oraz polskiej prasy z wybranego okresu pod kątem interesujących ich fraz, kontekstów, stwierdzeń, opisów etc. W efekcie czas kwerend naukowych zostałby znacznie skrócony i umożliwiłby badaczom z całej Polski sprawdzanie interesujących ich wątków i aspektów w różnych publikacjach w jednej chwili. Docelowo LBM UW tworzyłoby także bibliotekę najważniejszych pozycji, w tym również obcojęzycznych.

XI. Bazy danych LBM UWFotolia 37902254 Subscription XL

W ramach Laboratorium Badań Medioznawczych uruchomione zostaną następujące projekty naukowo-badawczo-dydaktyczne (platformy internetowe na wortalu LBM):

  1. internetowa baza tematyczna polskiej prasy (iBTPP) – zdigitalizowane gazety i materiały dziennikarskie z periodyków o zasięgu ogólnopolskim w formacie edytowalnym (OCR), poszeregowane ze względu na prowadzone w jednostce naukowej tematy badawcze (lista tematów – projektów badawczych zostanie ustalona w I kwartale funkcjonowania LBM na podstawie zgłoszeń pracowników naukowych Instytutu Dziennikarstwa UW);
  2. internetowa baza frekwencyjna polskiej prasy (iBFPP) – frekwencyjne opracowanie zdigitalizowanych gazet i periodyków – kwantytatywna lingwistyka;
  3. internetowa baza literatury medioznawczej (iBLM) – zdigitalizowane książki i czasopisma posegregowane tematycznie, czasowo i źródłowo;
  4. internetowa baza frekwencyjna literatury medioznawczej (iBFLM) – frekwencyjne opracowanie zdigitalizowanych książek i czasopism – kwantytatywna lingwistyka;
  5. internetowa baza tematycznej transkrypcji radiowej (iBTTR) – baza zawierająca transkrypcje oraz zarejestrowane audycje radiowe dobrane ze względu na prowadzone w jednostce naukowej tematy badawcze (lista tematów – projektów badawczych zostanie ustalona w I kwartale funkcjonowania LBM na podstawie zgłoszeń pracowników naukowych Instytutu Dziennikarstwa UW);
  6. internetowa baza frekwencyjna audycji radiowych (iBFAR) – frekwencyjne opracowanie zarejestrowanych audycji radiowych ze względu na prowadzone w jednostce naukowej tematy badawcze (lista tematów – projektów badawczych zostanie ustalona w I kwartale funkcjonowania LBM na podstawie zgłoszeń pracowników naukowych Instytutu Dziennikarstwa UW) – kwantytatywna lingwistyka;
  7. internetowa baza tematycznej transkrypcji telewizyjnej (iBTTT) – baza zawierająca transkrypcje oraz zarejestrowane programy telewizyjne dobrane ze względu na prowadzone w jednostce naukowej tematy badawcze (lista tematów – projektów badawczych zostanie ustalona w I kwartale funkcjonowania LBM na podstawie zgłoszeń pracowników naukowych Instytutu Dziennikarstwa UW);
  8. internetowa baza frekwencyjna programów telewizyjnych (iBFPT) – frekwencyjne opracowanie zarejestrowanych programów telewizyjnych ze względu na prowadzone w jednostce naukowej tematy badawcze (lista tematów – projektów badawczych zostanie ustalona w I kwartale funkcjonowania LBM na podstawie zgłoszeń pracowników naukowych Instytutu Dziennikarstwa UW) – kwantytatywna lingwistyka;
  9. internetowa baza monitorowania sieci (iBMS) – baza zawierająca rozpoznane i zagregowane na serwerze treści pochodzące z sieci – portale, serwisy, media społecznościowe (blogi, mikroblogi, fora) – pod kątem prowadzonych w jednostce naukowej tematów badawczych;
  10. internetowa baza frekwencyjna monitorowanej sieci (iBFMS) – frekwencyjne opracowanie utrwalonej treści pochodzącej z sieci ze względu na prowadzone w jednostce naukowej tematy badawcze (lista tematów – projektów badawczych zostanie ustalona w I kwartale funkcjonowania LBM na podstawie zgłoszeń pracowników naukowych Instytutu Dziennikarstwa UW) – kwantytatywna lingwistyka;
  11. internetowa baza raportów jakościowych (iBRJ) – baza prezentująca raporty z badań jakościowych prowadzonych w LBM (IDI, FGI, eksperymenty);
  12. internetowa baza raportów ilościowych (iBRI) – baza prezentująca raporty z badań ilościowych prowadzonych w LBM (CAWI, CATI – sondażownia);
  13. internetowa baza danych dedykowanych studentom (iBDDS) – baza prezentująca dane cząstkowe oraz przetworzone dotyczące polskiego systemu medialnego, komunikacji społecznej i politycznej, marketingu, public relations, wizerunku, brandingu etc. na potrzeby prac dyplomowych studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz logistyki mediów, koordynowana przez promotorów – pracowników naukowo-dydaktycznych Instytutu Dziennikarstwa UW;
  14. internetowa baza danych dedykowanych doktorantom (iBDDD) – baza prezentująca dane cząstkowe oraz przetworzone na potrzeby tematów zgłoszonych do LBM prac doktorskich realizowanych w ramach dyscypliny naukowej nauki o mediach, koordynowana przez promotorów – profesorów Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW;
  15. internetowy słownik pojęć medioznawczych (iSPM) – baza o charakterze Wiki zawierająca nieustannie aktualizowane, najważniejsze pojęcia dotyczące komunikacji, mass mediów oraz nowych technologii.