W dniach 2-9 listopada 2016 roku w Laboratorium Badań Medioznawczych odbyło się badanie okulograficzne aplikacji Biznesradar.pl. Celem badania była weryfikacja użyteczności aplikacji oraz uzyskanie odpowiedzi na kilka ważnych - z punktu widzenia dewelopera i nie tylko – pytań, m.in.: czy dotychczasowy model programu spełnia swoje zadania, czy jest przystępny w obsłudze, w jaki sposób użytkownik osiąga predefiniowane cele, w których momentach występują różnice pomiędzy osobami znającymi i nieznającymi aplikacji?
Osobami badanymi byli studenci Uniwersytetu Warszawskiego (100 proc. grupy badawczej). Osoby badane były zróżnicowane pod względem znajomości aplikacji - część z nich miała wcześniej styczność z aplikacją, dla pozostałych było to nowe doświadczenie. Respondentom, po przejściu kalibracji, w sposób ustny przekazywano polecenia do wykonania. Gdy respondent miał problem z danym zadaniem, polecenie było powtarzane. Jeśli problem nie ustępował, osoba badana była proszona o przejście do kolejnego zadania.
Poniższe punkty prezentują scenariusz badania okulograficznego, a więc zadania, jakie były każdorazowo stawiane respondentom:
- Otwórz aplikację Biznesradar.pl
- Znajdź spółkę PKN Orlen i dodaj ją do swojego radaru. Następnie znajdź wskaźnik ceny do zysku.
- Znajdź spółkę KGHM i wyszukaj najnowsze wiadomości o tej spółce.
- Znajdź spółkę CCC i przedstaw notowania w cyklu miesięcznym, dziesięciodniowym i dziennym. W cyklu miesięcznym sprawdź kiedy osiągnęła najwyższa wartość.
- Znajdź notowania dla funduszu zagranicznego Allianz Money Market US.
- Znajdź najświeższe wiadomości dotyczące jednego z towarów - cukru.
- Zaprezentuj notowania srebra obejmujące 5 dni.
- Wróć do ekranu głównego (do radaru).
Wstępna analiza nagrań pokazała, że średnia długość wykonania wszystkich zadań oscylowała wokół 4 minut. Najdłuższy czas spędzony w aplikacji sięgał ponad 6 minut, natomiast osoby, które poradziły sobie z zadaniami najsprawniej, wykonywały je w niecałe 3 minuty. Doświadczenie wykazało też, że części badanym wykonanie zadań utrudniał brak znajomości terminologii giełdowej. Pojawiały się problemy z ustaleniem, czym są notowania oraz nieskuteczne próby wyszukania funduszu Allianz Money Market US, wynikające z błędnego wpisywania jego nazwy. Warto też podkreślić, że nie wszystkie zadania zostały wykonane przez każdego z uczestników badania.
Badanie zostało przeprowadzone przy pomocy eye-trackera X2 TOBII 60 wraz z oprogramowaniem TOBII Studio 3.4.7 na komputerze Asus Gamer G750JX (Intel Core i7/16GB RAM/250 GB SSD+1000GB HDD). Badani używali aplikacji BiznesRadar.pl na systemie Android. Za każdym razem przed rozpoczęciem właściwej części badania odbywała się kalibracja okulografu z prywatnymi telefonami respondentów. Należało przy tym określić np. kąt nachylenia eye-trackera umieszczonego w akcesorium do badania urządzeń mobilnych Tobii Mobile Device Stand, z którego urządzenie Tobii X-2 60 miało pobierać dane o ruchach gałek ocznych respondentów.
Całe badanie było rejestrowane przez kamerę zintegrowaną z Tobii Mobile Device Stand. Nagranie pozwala na późniejsze, dokładne odtworzenie przebiegu eksperymentu, aby np. zidentyfikować napotkane problemy, ścieżki zachowań użytkownika, poznać słabe i mocne strony UI aplikacji oraz zbadać wrażenie UX użytkownika.
Zdjęcia z procedury przygotowania do badania oraz jego przebiegu:
Przykładowe nagranie włąściwego badania:
Więcej szczegółów na temat badania, a także jego pełne wyniki, analiza oraz rekomendacje zostaną zaprezentowane w raporcie sygnowanym przez Laboratorium Badań Medioznawczych UW, który już niebawem zostanie opublikowany na naszej stronie internetowej.