Gram patrze czuje23 kwietnia 2018 r. na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie odbyła się ogólnopolska konferencja naukowa "E-sport w społeczeństwie". Organizatorzy - Instytut Socjologii UKSW - zaprosili Laboratorium Badań Medioznawczych UW do aktywnego uczestnictwa w spotkaniu. Reprezentujący LBM UW podczas konferencji mgr Mateusz Patera wygłosił referat "Gram, patrzę, czuję. Zastosowanie badań biometrycznych w e-sporcie". Podczas prezentacji pokazano pierwsze wyniki prowadzonych w LBM badań dotyczących osób grających w grę FIFA 18.

 

W ramach projektu zespół badawczy sprawdza m.in. poziom zaangażowania graczy w kluczowych momentach gry (np. zdobyte lub stracone bramki, stałe fragmenty gry, spalony itp.). Jak pokazują wyniki analiz, zaangażowanie osób pomiarowanych jest wyższe w momentach ważnych - korzystnych dla przeciwników (sytuacja sam na sam, rzut wolny czy gol) niż w przypadku, kiedy to oni sami są uczestnikami takich zdarzeń. Natomiast sytuacje mniej znaczące, ale negatywne - takie jak: żółta karta, spalony czy kontuzja działają bardziej pobudzająco na respondentów, kiedy dotyczą ich samych.

 

Odpowiedź na pytanie, dlaczego LBM UW podjęło się badań nad e-sportem, można odnaleźć m.in. w zapowiedzi konferencji: "Zjawisko e-sportu jest współcześnie szybko rozwijającym się fenomenem, który jednocześnie odznacza się następującymi atrybutami: rosnącą liczbą fanów, zawodowymi graczami, amatorskimi i profesjonalnymi drużynami, organizatorami lig oraz turniejów e-sportowych". W projekcie dotyczącym FIFA 18 trwają analizy zebranych danych, planowane są również kolejne rozgrywki, podczas których zespół będzie mierzył reakcje fizjologiczne graczy o różnym poziomie umiejętności.