Oddajemy w Państwa ręce tom o tytule „Media Varia. Jednostki – społeczeństwa – technologie”, będący plonem IX i X Ogólnopolskich Konferencji Metodologicznych Medioznawców.
Niniejszy tom pokazuje tak naprawdę ogromną moc mediów. Ich różnorodność oraz ekspansywność w życiu społecznym czyni je jednym z najważniejszych, jeśli nie najważniejszym czynnikiem determinującym sposób funkcjonowania współczesnego człowieka – człowieka hipermedialnego.
Widzimy i rozumiemy to tym bardziej teraz, gdy oddajemy w Państwa ręce publikację, nad którą pracowaliśmy w okresie historycznym dla ludzkości – pandemii koronawirusa oraz bezprecedensowych w nowoczesnej historii lockdownach całych państw, gospodarek i społeczeństw.
Dzięki mediom i nowoczesnym technologiom czas rozłąki i samotności wydawał się lżejszy do zniesienia. Jak bardzo nas ten okres zmienił? Warto w trakcie lektury tego tomu pamiętać o tym kontekście oraz spostrzeganej wciąż omnipotencji współczesnych mediów i technologii.
Mierzecka, A. & E. B. Zybert (red.) (2018). Instytucje kultury jako ośrodki życia społecznego [Culture Institutions as Social Life Centers] Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Z końcem 2018 r. ukazała się kolejna publikacja zespołu Laboratorium Badań Medioznawczych UW – monografia wieloautorska zatytułowana „Ćwierkający Donald Trump. Czym jest Twitter dla użytkowników, dziennikarzy i prezydenta USA? Od analizy dyskursu po badania okulograficzne” (T. Gackowski, K. Brylska, M. Patera i inni; recenzowana przez dr hab. Agnieszkę Hess z Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz prof. dra hab. Radosława Pawelca z Uniwersytetu Warszawskiego). Autorzy poddają wieloaspektowemu oglądowi interesujący fenomen medialno-polityczny, jakim jest wykorzystywanie mediów społecznościowych (na przykładzie Twittera) jako narzędzia kształtowania nowoczesnej „miękkiej siły” (soft power). Koncept ten opie¬ra się na zdolności kształtowania preferencji innych ludzi i podmiotów bez użycia nacisku czy przemocy, a raczej za pomocą zasobów kulturowych danego kraju. W tym procesie wykorzystuje się rozmaite praktyki dyplomatyczne i narzędzia komunikacji użyteczne na poziomie międzynarodowym, w tym Twittera, którego rosnące znaczenie w prowadzeniu dyplomacji publicznej oddaje coraz popularniejszy termin „Twiplomacy”.
Informujemy, że ukazała się nowa publikacja Laboratorium Badań Medioznawczych UW – wieloautorska monografia zatytułowana „Korzystanie z mediów społecznościowych jako praktyka społeczna różnych pokoleń medialnych”.
Książka jest dostępna jako publikacja elektroniczna tutaj.