Rzut oka na oko

W najnowszym piśmie uczelni "UW" ukazał się artykuł o badaniu plakatów pro-pagandowych przeprowadzonym przez dr. Łukasza Szurmińskiego.
"Paryż, rok 1879. Louis Émile Javal zauważa, że wbrew temu, co do tej pory sądzono o procesie czytania, nie polega on na dokładnym śledzeniu każdej linijki tekstu. Wystarczy seria krótkich pauz (fiksacji) połączonych szybkimi sakkadami, czyli ruchami gałek ocznych między kolejnymi pauzami. Dzięki tym obserwacjom wiadomo, na których słowach i elementach graficznych odbiorca zatrzymuje wzrok, jak długo to robi i do których wcześniej przeczytanych wyrazów lub innych elementów powraca".
O badaniach behawioralnych w naukach o mediach

Wpisanie "nauk o mediach" do ministerialnego wykazu dyscyplin naukowych stało się wielką szansą, ale i zobowiązaniem dla badaczy mediów do prowadzenia coraz liczniejszych i bardziej śmiałych badań empirycznych, tworzenia nowych zespołów i struktur organizacyjnych służących badaniom medioznawczym.
Przeprowadzone w Laboratorium Badań Medioznawczych badanie materiałowo dotyczy bajki dla dzieci pt. My Little Pony, natomiast formalnie odnosi się do wykorzystania badań behawioralnych (realizowanych za pomocą okulografu) do oceny odbioru audycji animowanych przez osoby dorosłe.
W efekcie pracy badawczej na łamach punktowanego kwartalnika "Studia Medio-znawcze" ukażą się dwa artykuły. W pierwszym zostanie zaprezentowane ujęcie teoretyczne badań skoncentrowanych wokół kultury wizualnej (zwłaszcza audycji telewizyjnych), przegląd treści piśmiennictwa poświęconego programom dla dzieci, kilka uwag na temat bajki My Little Pony jako swego rodzaju fenomenu kulturowego, wreszcie wyniki badań analizy zawartości dla wspomnianej bajki. W drugim artykule zostanie zreferowany rezultat eksperymentu z wykorzystaniem okulografu i jednocześnie paradygmat badawczy, który wytycza pole możliwych inter-dyscyplinarnych badań empirycznych z zakresu medioznawstwa.
Komercjalizacja badań naukowych w dyskursie publicznym
29 czerwca 2015 roku badacze z Laboratorium Badań Medioznawczych UW zostali przeszkoleni pod kątem projektu Biura ds. Wspomagania Rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego dotyczącego komercjalizacji badań naukowych. Prezentację, która zawierała wszystkie wątki tego projektu badawczego przedstawił mgr Dominik Wasilewski reprezentujący BWR UW.
Studenci badają!

Studenci ze specjalizacji "analityk mediów" prowadzonej w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, przy wsparciu pracowników naukowych, przeprowadzili własne badanie z wykorzystaniem okulografu i oprogramowania Tobii Studio! Temat niezwykle wdzięczny w całej memografii: prezydent Rosji Władimir Putin.
Badanie eyetrackingowe zostało uzupełnione sesjami fokusowymi w dwóch zróż-nicowanych grupach wiekowych (18–26 i 40–60 lat). Rezultaty – zaskakujące!