Warsztaty z percepcji filmu: Sterowanie uwagą widza
Celem współczesnych filmów jest przyciągnięcie uwagi widza za wszelką cenę, a twórcy filmowi chcą jak najbardziej zbliżyć doświadczenie oglądania filmu do doświadczenia rzeczywistego, zanurzyć odbiorcę w narracji i nie pozwolić mu dostrzec cięcia montażowego. Laboratorium Badań Medioznawczych UW na bieżąco, starając się nadążyć za trendami, chce szkolić osoby z nim związane w zakresie percepcji treści audiowizualnych. Krótko mówiąc - przed nami kolejne szkolenia!
Druga połowa maja i początek czerwca w LBM staną pod znakiem warsztatów dotyczących percepcji, w których będą mogły uczestniczyć wszystkie osoby związane z naszą pracownią badawczą. Podczas warsztatów dowiemy się, jak na przestrzeni lat filmy dostosowały się do poznawczych preferencji widza i jak oszukują go do dziś.
Storytelling – ciąg dalszy nastąpił
Kolejne spotkanie wszystkich zespołów studenckich Laboratorium Badań Medio-znawczych UW za nami. W ostatni wtorek studenci, którzy pragną zgłębiać swoje umiejętności badawcze, już po raz drugi wzięli udział w warsztacie prowadzonym przez dr. hab. Jacka Wasilewskiego. Medioznawca pokazał, w jaki sposób badać narracje w mediach, a następnie uczestnicy spróbowali własnych sił w tego typu analizie.
Za materiał szkoleniowy posłużył film krótkometrażowy pt. Next Floor (nagroda Grand Prix Canal+ na festiwalu w Cannes w 2008 roku) w reżyserii Denisa Villeneuve'a. Na początku spotkania studenci obejrzeli film, a następnie – postępując zgodnie z instrukcjami prowadzącego – przeszli do storytellingu: między innymi wskazywali bohaterów oraz doszukiwali się ich motywacji, odnajdywali antagonistów i opisywali ich relacje z bohaterami.
Pierwsze badanie CATI w LBM UW
W dniach 9–12 maja 2016 roku w budynku Instytutu Dziennikarstwa przy ulicy Bednarskiej 2/4 w Warszawie zostanie przeprowadzone premierowe badanie CATI, którego inicjatorem jest Laboratorium Badań Medioznawczych UW. Przez cztery kolejne dni badacze współpracujący z jednostką badawczą Instytutu Dziennikarstwa będą dzwonić do mieszkańców kraju, aby dowiedzieć się, co myślą oni na temat konfliktu toczącego się na Ukrainie.
Projektowanie badania w Tobii Studio. Kolejny etap pracy zespołu eyetrackingowego
7 kwietnia odbyło się kolejne spotkanie nowo powstałego zespołu eyetrackingowego w Laboratorium Badań Medioznawczych UW. Celem było zaprojektowanie badania okulograficznego. Po omówieniu możliwości projektowych programu Tobii Studio, który jest zintegrowany z eyetrackerem, młodzi badacze stworzyli własny – składający się z kilkunastu memów internetowych – projekt badania okulograficznego.
Memy internetowe, które zostały zakwalifikowane do testu, tematycznie nawiązują do wyborów parlamentarnych, które odbyły się jesienią 2015 roku. Celem będzie skonfrontowanie badania behawioralnego z analizą semiotyczną wybranych memów, na podstawie czego będzie można określić sposoby oglądania i odczytywania memów internetowych.